tisdag 22 februari 2011

Mujis förvaring rockar

Från att ha gillat papplådor med olika typer av mönster m m har jag övergått till att älska de genomskinliga förvaringsaskarna från MUJI på Åhléns! De råder bot på mitt största problem vid pysslandet, nämligen "OUT OF SIGHT, OUT OF MIND" (d v s det som inte syns har jag glömt av... vilket gör att det finns saker som blir liggande och aldrig kommer till användning - lyxproblem... jag vet!!!!).

Det började ju med att Inola-Ingrid (tack, gumman!) visade mig sin förvaring av distressdynor, och sen har jag fortsatt inhandla genomskinliga burkar, främst från IKEA (som jag stoppar i mina Billyhyllor - snyggt och smidigt). Men ända sedan jag förstått hur bra burkarna och de andra sakerna är på MUJI har jag vallfärdat ditt med jämna mellanrum.

Så här ser det ut där jag pysslar.



Jag har två stycken MALM-byråar från IKEA bredvid varandra (fyra lådor höga), vilket ger mig en perfekt arbetshöjd när jag står upp och pysslar. (När jag skall färglägga mina motiv, sätter jag mig vid datorn och flyttar undan allt bröte jag samlat på mig där...). I byrålådorna förvarar bl a jag mina stansar från både Martha Stewart, EK Success, Xcut o s v. Det ryms också en hel del annat i lådorna, som t ex divrese altergrejor, maskiner (BIA (Bind it All), Dreamkutz o s v) snören och diverse förvaringsmaterial, för det vore ju märkligt om det bara fanns stansar i åtta stora lådor ... :-).

På byråarna har jag ställt två stycken gamla loppisfyndhyllor (Robin från IKEA) som jag ställt bredvid varandra. Jag tycker att de är smidiga att använda och de sväljer en hel del material. Fördelen med dem är också att de är öppna upp- och nedtill, vilket gör att jag får plats med både skärmasksin och bigningsbräda på arbetsytan och stora grejor upptill (distress-snurra, distressdynor samt andra skrymmande bra att ha-lådor). När jag hade IKEAS Billyhyllor på ett vanligt bord - så förlorade jag just den där djup-ytan :-(.

I söndags kom jag fram till att jag ville ordna upp mina verktyg (saxar, pincetter, paper piercer-nålar m m) som låg huller om buller i en genomskinlig låda. Varje gång jag skulle leta fram något, var jag tvungen att lyfta på en massa andra saker för att komma åt dem...
Jag hade först tänkt mig x antal småburkar för t ex pennor och diverse saker som jag tänkt stapla på varandra för att skapa ett slags facksystem, men när jag fick syn på de där undebara små genomskinliga hurtsarna (jag älskar ju hurtsar - stora som små :-)...), så var jag såld! Jag köpte fyra småhurtsar som jag skapade två lite högre hurtsar av. Alla verktyg - förutom de största (crop-a-dile och corner chomper) fick ju plats i två av småhurtsarna. YES!
Nåja. Linjaler är ju sådant som alltid hamnar utanför... Därtill hade jag ju plats för andra pysselsaker i den byråanordningen.

Hmmm.
Tänka tänka.

Det tog inte lång tid att fylla den med tejp, lim och annat smått och gott :-).


Och sen på kvällen kände jag att det hade varit fantastiskt roligt att få en helhet över hela hyllsystemet med fler småhurtsar. Sagt och gjort. Efter arbetsdagen åkte jag återigen till Åhléns i Nordstan (Femman) och inhandlade större småhurtsar. De var ca 5 cm längre och något djupare. Där tänkte jag förvara stämäplar m m som jag använder ofta (från t ex Inkido, Reprint m m). Tidigare hade jag haft dem i påsar (dessförinnan i pärmar...).





Och så här ser det ut på ytan framför bokhyllorna. Ambitionen är ju alltid att hålla det rent, för det är ju en obeskrivligt skön känsla att ha ordning på sina saker. Men jag vet också med mig att jag är en riktig slarver. Jag klarar bara inte av att alltid ha ordning på arbetsytan ;-(.



Men nu har jag en suverän ordning i lådorna i alla fall.

Den som vill ser mer av mina tidigare lösningar, kan gå till min gamla blogg. Där finns det både det ena och det andra :-).

På allmän begäran visar jag också hur jag förvarar mina distressdynor samt andra dynor (helt enkelt för att det fanns plats kvar...).



Det här är en hylla med 16 fack. Det får plats 4 dynor på höjden i varje fack - således får det plats med 64 distressdynor (bra att vara förutseende - för troligtvis kommer det fler dynor i framtiden...).

Denna vara är egentligen inte tillräckligt djup för dynorna, då den har ett lock som man kan skjuta in ... Men eftersom jag vill ha dem lätt-tillgängliga - väljer jag att bara ha dynorna uppstaplade på varandra - upp och ned givetvis - för att bläcket inte skall sjunka till botten mellan varven...



Jag har skrivit ut namnen på dynorna och färgat in dem innan jag tejpat fast dem på dynorna. På så sätt är det lätt att hålla reda på vilken dyna jag är ute efter.


3 kommentarer:

  1. Det ser verkligen organiserat ut! Blev lite nyfiken på hur du förvarar dina stämpeldynor, kan man inte få se en närbild?
    kram Annika

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för uppdateringen! En sådan förvaring vill jag ha, den verkar toppen.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som du är lika galen i förvaring som jag :) Du har en rejäl och organiserad pysselplats.

    SvaraRadera