lördag 2 juni 2012

OLIKA SÄTT ATT BINDA IHOP BÖCKER OCH ALBUM

När jag såg Tim  Holtz fina kraft-papper-böcker (spiral journal) med o-wirespiral, tänkte jag att det kunde vara något att ta lärdom av. Samma sak har jag upptäckt i de fantastiska smash-böckerna, som du finns hos Scrap & Hobby.

När jag sökte på Google med orden "hidden owire binding", fick jag fram följande praktiska sida. Här finner du olika bindingssätt med BIAn (bind it all-maskinen) eller Cinchen (2 olika stans- och bindningsmaskiner) som t ex:

  • standard binding - vanlig ringbunden bok med spiralen synlig
  • full Canadian binding - en del av spiralen är dold under pappersrygg
  • half Canadian binding -
  • easel (staffli)
  • cased in
  • reverse binding
  • m fl

Dokumentet är nog bra att spara på, så här har du det!

Här är några fler sätt att binda ihop saker och ting.

Här är en sida om hur man själv kan göra (do it yourself (DYI)) en s k smash book...
Fördelen med de färdiga smashböckerna är helt klart att de är gjorda av riktigt stadigt material, är supersnygga och har kraftiga papper i... De är så himla snygga! Jag vill ha många som jag kan ta med på resan och snabbscrappa om det som händer mig :-).

Här finns också en sida, med lite mer info om hur man kanske själv kan lyckas med detta konststycke...

Här är en jättebra och informativ film om snabbscrappande... d v s smash booking.


Och här är en annan guide, som visar hur man kan göra sin egen smash book... Det här är första filmen av två.


del 2


Här visar en annan tjej hur man kan göra en bok... med en lite annorlunda pärm...


Tyvärr försvinner ljudet efter ett tag på videon, men då kan man ju gå till hennes blogg istället... Crafting to stay sane, heter den :-). Här är direktlänk till just handledningen...

Här är ett inlägg från duktiga JenniBellie på youtube. Kolla in hennes finfina smash book, med kartsidor, serietidningssidor m m... Mums!


Och här är Journal Artista (Paula) - en tjej som gärna visar hur man kladdar och kletar på bästa och värsta sätt... Här visar hon en jättefin smash book - som hon bara fyllt med sina favoritpapper och sedan jobbat med i den takt hon haft lust med. Detta tilltalar mig jättemycket, så nu vet jag vad jag skall stoppa i mina vita pärmar jag köpte en gång på rea... Där får ju alla mina vackra papper plats, och så kan jag fylla dem med vad jag vill...




1 kommentar: