onsdag 5 september 2012

CHARLIE CHAPLIN-KORT NR 1 ÅT VILDA STAMPS

Vilda Stamps har precis släppt ett härligt gäng med nyheter. Jag hade önskat mig en Charlie Chaplinstämpel och vips så kom det en, med texterna: "En dag utan skratt, är en bortkastad dag." och "A day without laughter is a day wasted."

Jag började med att bestämma mig för hur jag ville färglägga Chaplin-figuren. Jag såg någonstans en serietecknings-färgläggning, som jag ville prova.




Jag ritade med blyerts där jag inte ville ha någon färg, och fortsatte sedan genom att färglägga med grå toner - från ljust till mörkare, för att få upp intensiteten i motivet.



Sen ville jag hålla alstret enkelt - enlagrigt... varför jag valde ett kraftpapper som huvudpapper. Den bryter så fint mot det svarta, tycker jag. Och sen var det bara till att stämpla på... .

Det fantastiska hörnet i vänster nederhörn tar andan ur mig. Hon kan hon, den där Milo :-). Se en sån underbar klock-kugghjuls-svirl-skönhet :-).



Jag har maskat in en stor filmstripstämpel bakom klock-hörnstämpeln, genom att först sätta färg på hela stämpen, och sedan torka bort bläcket på de ställen jag inte ville ha det. Det tog några försök, men till slut fick jag ett resultat jag kunde känna mig nöjd med.

Texten "En dag utan skratt, är en bortkastad dag." är en lång stämpel, men jag valde att stämpla upp den styckvis. Jag satte tejp på de ord jag inte ville stämpla och färglade stämpeln med bläck, och stämplade och upprepade proceduren tills jag fick in hela uttrycket i filmrutan högst upp. Jag satte även Charlie Chaplins namn i den andra rutan, bara för att illustrera att det är hans citat.
Jag har alternerat stämplandet med svarta stämpeldynor, antingen från Archival ink eller Versafine. Den senaste ger otroligt fina och detaljerade resultat.

För att få motivet att lyfta från bakgrunden ännu mer, valde jag att stämpla med olika splattstämplar.



Det kändes lite naket i höger överhörn, varför jag valde att sätta dit det stora hörnet. Jag provade mig fram, valde mellan den lilla och den stora... Och beslutade mig till slut för att ta den stora.


Och sen fortsatte jag pyntadet med några små kugghjul i höger nederhörn.


Skratt har en förlösande effekt, så se nu till att skratta riktigt mycket, så att du inte förspiller denna dag :-).
Ha ha haaaa.

2 kommentarer:

  1. You did an amazing job with your card. I absolutely Love it! And your details are perfect. You are a true artist indeed. I love the clock, gears and swirl's also. You did a wonderful job! Thanks for sharing!

    Misty
    http://cardsbygeyda.blogspot.com/

    SvaraRadera