torsdag 5 september 2013

MINIALBUM MED S K PIANOBINDNING

Jag har sett flera duktiga pysslare göra ett album med s k pianobinding. Varje gång har jag blivit sugen på att göra ett själv, men har i samma veva på något sätt lyckats skjuta det framför mig...
Här hittade jag ett alternativ till mina snören :-). Givetvis skall man låta pärmen vara längre än insidorna, för då kan man ju göra en riktigt dekorativ rygg med t ex grillpinnar :).

...

Nu tog jag mig dock själv i kragen och gjorde en prototyp. I videon nedan, ser du lite grann hur jag tänker, för att undvika de vassa pinnarna.

Tanken är att man trär igenom några hårda pinnar eller liknande, för att få en stabil rygg och ett snyggt  mönster i ryggen. Jag som vill kunna ställa albumet in i bokhyllan - inser genast att det inte går med vassa grillpinnar eller liknande. Därtill, finns det en stor risk att jag sticker mig på dem, samtidigt som jag tyckte att det blev svårt att bläddra i albumet. Så då kom jag på att jag ville binda ihop den på något annat sätt..., nämligen med färggranna snören :-).


Det kommer att komma uppdaterade bilder och kanske t o m en film - som visar hur jag dekorerat boken :-).

1 kommentar:

  1. Thanks for showing the mini. It's very original piano binding.

    SvaraRadera