söndag 2 februari 2014

PROJECT LIFE

Jag har sugit på den där PL-karamellen riktigt länge... Dels för att jag vill ha svenska journalkort och dels för att jag gärna vill göra egna stämplar att sätta i :-).
Jag har valt att tjuvstarta... och det var väl en väldans tur... Jag har nämligen upptäckt att det finns mycket förberedelser man kan och bör göra.

  • Foton skall skrivas ut (antingen i egen skrivare eller via fotolabb). 
Men innan man gör det, kan man "preppa" dem, t ex i gratisprogrammet PhotoScape - där man kan sätta foton i kollage, lägga på smutsfilter, frövränga dem, göra dem svartvita eller t ex sepiafärgade, beskära till lämplig storlek, storleksbestämmas utefter de fick-plastskydd du har till ditt förfogande...

Här är ett exempel...




  • Mönsterpapper och s k journalkort skall grävas fram eller inhandlas. 

Jag fick ett tips någonstans, att man kan använda sig av 6*6-tums pappersblock, då de är "perfekta" i storlek... Det är ju bara till att kapa av en 4 tum hög bit - och stoppa i plastfickan...
Personligen dras jag till grafiska mönster - ränder, rutor, prickar m m... Och det finns det gott om, i t ex Halloweenpapperspaket... Därför brukar jag passa på att köpa på mig några paket - speciellt om jag hittar dem på rea. Därutöver är jag ju lite förtjust i halloween överlag, så det känns inte så främmande för mig att spara på de pappersblocken här hemma...
Journalkort kan också inhandlas på olika ställen... Prova gärna kontorshandlarna...
Du kan också prova att göra ordkollage med något som heter Wordle.

Här är några tips på hur man kan göra sina egna journalkort med t ex svenska stämplar. Låt fantasin ta dig framåt. Kanske hittar du käcka bioannonser eller annat roligt i tidningar, som du kan omvandla till s k journalkort eller minnesigångsättare :-)...

Just nu hoppas jag på att Vilda Stamps skall tycka om de stämplar jag gjort åt dem... Jag håller tummarna för att våren skall bli fylld av fler svenska stämplar för just Project life :-).




  • Dekorationer - helst platta - skall sorteras och skapas. 

Project Life är superhajpat just nu... Flera scrapföretag hänger på trenden och gör t ex stämplar och stansmallar för att matcha... Det gillar jag. Men oftast är stämplarna på engelska...

Jag blev som förbytt när jag fick syn på stansmallarna från Technique Tuesday. De är käcka - i bra storlek och användbara för både PL, vanlig scrapbooking och t ex kortmakeri och minialbums-makeri... De är användbara till allt, egentligen :-).


Du ser dem - och några mönsterpapper i min film...




  • Inspiration skall insupas - om man är i en svacka - som jag varit det senaste halvåret... Det finns mycket inspiration att hämta - både på youtube, pintrest och i olika PL-bloggar. Här är den svenska Project life-bloggen. Här är en annan trevlig blogg man kan surfa på...


  • Tid skall avsättas - både för att ta sig tid att göra det - men också för att njuta av att man lever sitt liv :-). 

Sen gäller det att påminna sig om att man inte kan tävla med andra "skit"duktiga scrappare. Scrappare, som bara har det där med öga för detaljer och helhet... Sånt, som jag måste kämpa och kämpa med för att få fram. Men det går! Så länge jag inte ger upp, kan jag klara, nästan vad som helst :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar