lördag 25 oktober 2014

TIPS PÅ VAD DU KAN GÖRA MED STANSMALLAR

Äntligen fick jag hem steampunkbård-stansmallen från Crafty Ann (ett nytt stansmalls-företag för mig...). 



Jag riktar ett stort tack till Mariusz Gierszewski - som är en handledare från Prima Marketing inc. Han kom till Lilja-scrappen i sensomras och lärde mg att göra kort med fler lager än jag brukar.

Här är ett av hans fantastiska kort...



Jag provade att stansa ut figuren i 300-grams akvarellpapper... och det som smort...



Jag köpte också några fler stämplar och stansmallar som hör ihop... De kommer från Lawn Fawn... Du ser dem i videon nedanför...

Har du tänkt på att du kan använda dina utstansade figurer och negativ till mycket mer än bara som en dekoration på ett handgjort kort eller t ex en layout?

  1. Ekonomisk scrapbooking... Om du vill ta vara på spillpapper, kan du lägga en liten bit papper över stansmallen. 
  2. Double duty... Om du vill få fler användningsområden, kan du tänka ut hur du vill att ditt negativ skall se ut, efter att du stansat ut figuren. 
  3. En tjock dekoration... Skapa en hög utstansad figur, genom att stansa ut flera utav samma motiv, som du sedan limmar ihop med varandra. 
  4. Stencil... Använd negativet som en stencil - för att jobba in stämpelfärg över den... eller varför inte spraya över negativet. 
  5. Maskningsteknik... Använd den utstansade figuren som en mask... Sätt fast figuren tillfälligt på ett papper - jobba in distressfärg runt om figuren... Ta bort den utstansade figuren - för att få fram bakgrundsfärgen... 
  6. Torrembossing... Limma fast några utstansade former - lägg mellan två papper - mangla fram i din stansmaskin... 
  7. Stämpla... Använd de utstansade figurerna som stämplar... Stansa ut dem i mossgummi... fäst med t ex tack n peel på din akrylkloss och stämpla... :-).

Här har du en videohandledning att titta på... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar