lördag 28 maj 2016

CAS GEORGIA HEALD - SHABBY CHIC-LAYOUTER MED TEXTUR OCH KÄRLEKSTEMA

Det finns många fina scrappare ute i vår värld, och ibland fastnar mina ögon lite extra på någon pysslerska :). I det här fallet har jag fastnat för fantastiska Georgia Heald och hennes texturlayouter.

Här är länken till hennes hennes blogg.

Jag tänkte prova teknikerna som Georgia använder sig av, för att göra en gåva att ge bort till två personer som skall gifta sig. Ju längre in i processen jag kom, kände jag att jag själv blev kär i layouten och ville behålla den för mig själv och istället göra ytterligare en, nästan likadan, som jag kan ge bort istället :). Jag visar den lite längre ned i detta inlägg.
Du hittar även en film om de två layouterna och kanske får du lite mer info än från blogginlägget här :-)...



Jag har använt mig av olika nät, knappar, spets, pärlband m m för att få härlig struktur/textur till layouten.

Efter att ha limmat fast några pappersremsor från Tim Holtz gamla papperskollektion (vintage shabby) med turkosa, rosa och grå papper, har jag målat över dem med vit gesso.



Jag har även använt mig av några olika washitejper på layouten och limmat fast dem med limpistolen, i o m att washitejpens fästförmåga avtar med tiden.
Jag har smetat ut rosa, turkos och svart färg längs papperskanterna - tillsammans med lite vatten från en liten sprayflaska - för att få en rinnig effekt. I brist på annat, har jag använt mig av torra inka gold-skimmerpastor, som jag spätt ut med vatten. Jag har därefter dragit på lite svart krita och smetat ut det med fingret.


Jag har även använt diverse stämplar från bl a Prima/Finnabair, LaBlanche och CreaLies och stämplat med svart stämpeldyna från Archival ink (för att inte färgen skulle smetas ut vid eventuell kontakt med vatten).

Stämplar från CreaLies:
CreaLies - 26 - splash
CreaLies - 11 - sparkle
CreaLies - 8 - grunge dots

Stämplar från Prima/Finnabair:
Prima - Checkered 
Prima - Messy
Prima - Zephyr #2
Prima - Stitch circles

Jag har har stansat ut ramen (Ornate frame #2) ur wellpapp, med en tjock stansmall från Sizzix/Tim Holtz. Jag har därefter målat den med svart gesso och hällt på enamelpulver  (grovkornigt embossingpulver - som används mer som dekoration än finembossing) från Stampendous (Scarlet och Teal), medan gesson fortfarande var blöt. Jag har putsat ut lite här och där och sedan aktiverat pulvren med en embossingfön (heat it craft tool från Ranger).
Fotot är taget på Lisebergs blomsterarrangemang, förra eller förrförra året, när Carl-Einar Häckner uppträdde med sin varieté. Jag lekte med filterinställningarna på kameran och fick till ett roligt foto, som händelsevis råkade passa till layoutbakgrunden.


Nedan ser du all textur som finns under ramen... spets, nät, pärlband m m.
Pilen är utstansad ur mossgummi (dekorgummi - skumgummi) med en stansmall från We R Memory Keepers - Arrows.





Love-orden är utstansade former från Sizzix/Tim Holtz (Celebration words (script) och Amy Tangerine (plus one - associate).
Jag har också snurrat till lite jutesnöre och målat det med vit gesso, innan jag fäst det under fotot.




HÄR ÄR LAYOUT NUMMER TVÅ :).

Som ni ser, har jag använt mig av mestadels samma saker. Jag listar upp "nyheterna" under fotot.

(jag har stansat ut hjärtat ur chipboard... jag vevade x antal gånger från alla möjliga håll, för att slippa eftertrimma så mycket...)


Förteckning över fler saker som använts... 
hjärtram - 2 hjärtstansmallar från CreaLies
ostduk 
handskrivet love-ord - lawn fawn
snirkligt handskrivet love-ord - intricutz dies
punchinella (restprodukt efter paljetter)
tegelväggsstämpel - prima
love-ord-stämpel - prima/finnabair
pappersblommor
love-ords-pärla - the trinket parlour (facebook)
fickursdekoration - fickur + klockansikte - the trinket parlour (facebook)
rosa halvpärlor - the trinket parlour

Och så här ser de båda layouterna ut, jämte varandra :).


Här är en film, där jag pratar lite mer om layouterna :).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar