torsdag 2 juni 2016

GRATTISKORT MED MIXED MEDIA-TEKNIK

Det är verkligen roligt att jobba med mixed media-teknik :). Jag har provat på att göra några canvasdukar (de kommer att bloggas successivt på lördagarna), men också i lite mindre format.

Den här gången tänkte jag göra fem stycken grattiskort, så att jag är förberedd när födelsedagarna kommer i tur och ordning :).

Jag byggde upp korten likadant, med pappersremsor i botten, ostduk ovanpå och ett tunt lager vit gesso, för att skapa en enhetlighet samt bra bas för färgläggning.

Jag har stämplat med några olika stämplar från Vilda Stamps samt dekorerat korten med pärlor, utstansad stjärnram (Die-Namics stitched star) och ett fantastiskt grattisord (Idas Magasin) som jag stansat ut ur vitt skumgummi (funky foam/mossgummi).


Att stansa ut ord och bokstäver ur mossgummi skapar intressant struktur på ett enkelt sätt. Materialet är lätt och det är också lätt att stansa ut ord ur det, i o m att det poppar ut ur stansmallen av sig själv :). Man behöver således inte pilla ut småbitar av papper m m.

Till vänster ser du en av de fräcka stämplarna i mixed media-stämpelset 1 (v741).


Jag har stansat ut en stjärnram med hjälp av två olika stora stansmallar ur samma set. Jag har sedan målat in stjärnorna lite snabbt och lätt med distress paint (tarnished brass) - som ju har en dabber-topp (vilket underlättar färgläggandet i o m att du inte behöver någon pensel :-)...).

Här ser du också en del av den fina steampunkinspirerade stämpeln med kugghjul i slutändan.

I mixed media-stämpelset nummer 2 (v742), har du stämpeln med det rivna kollegiepapperet.
"stjärnbling-stämplarna" hittar du här, i setet med julkulor (v665).


Jag har blandat pärlor i en liten burk och hällt på limmet jag tryckt ut med limpistolen.


Lite snöre piggar upp, tycker jag. Det ger både textur och ruffighet till alstret :).


Ostduken kommer verkligen till sin rätt, när det får lite färg på sig, tycker jag :).

Kugghjulsstämpeln hittar du i ett steampunkkit (v695).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar