lördag 24 september 2016

ATT GÖRA STÄMPLAR MED HJÄLP AV STANSMALLAR

Det är kul att göra egna stämplar av stansmallar.... Det enda som behövs är en fin form, mossgummi (skumgummi) och ez-mount, förutom en stansmaskin (big shot starter kit (med fjärilsstansmallarna...), big shot, big shot plus, big shot express (elektrisk)), givetvis.
Sen behöver du givetvis en eller flera akrylklossar (här är en stor) (eller t ex Misti mini, Misti medium eller Misti large eller en stämpelpress (stamping buddy)) och stämpeldynor i olika färger :).

Jag började med min favorit-fjäril-stansmall från Sizzix. Den ingår i startkitet när man köper en vit big shot-maskin :).

Längst ned i inlägget, hittar du två filmer, en på engelska och en på svenska, där jag visar hur jag gjort :).



Det ena ger det andra, och i morse kom jag på att det kunde vara skoj att använda Tim Holtz olika stjärn-stansmallar (stacked stars, crescent moon & stars) för att göra stjärnstämplar. De är tjocka stansmallar, s k Bigz dies från Sizzix.
Testa gärna att stämpla med tunnflytande akrylfärg, som Tim Holtz har i sin distress-serie. Produkten heter Distress Paint. Tänk på att skaka flaskan innan användning. 
Infärgningen räcker till flera avstämplingar, något ljusare vid varje avtryck (du kan då leka med s k generations-stämpling).
Du kan stämpla av överskottsfärgen på ett "sölpapper" och sedan torka av stämplarna med våtservetter (baby wipes) eller använda rengöringsspray för att få rent stämplarna. Ranger har flera sorter... (Inksenssials - bubble gum och Inkssentials - all purpose stamp cleaner. Du kan också prova StazOn-sprayen - All purpose stamp cleaner.   



Här är en film om hur jag gjort en egen fjärilstämpel med hjälp av en stansmall.



Here's a film about how I made a butterfly stamp, with the help of a butterfly die from Sizzix.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar