torsdag 8 december 2016

BLÅVITSVART JULKORT MED STÄMPLAR FRÅN SLÖJD-DETALJER

Och jag bara fortsätter att göra mina uppräta z-kort :). 

Jag tycker så oerhört mycket om den vikningen och det är kul att faktiskt få ett alternativ till det vanliga stafflikortet. Jag vill kunna känna mig säker på att kortet står upp, även om någon råkar gå förbi och har en liten vindpust efter sig :).

Jag har använt mig av Slöjd-Detaljers stämpelset Granar och emboss-stämplat det med vitt embossingpulver.
Därefter jag jobbat in en blå bakgrund, med tre olika nyanser av distress ink.
Jag har även stämplat god jul-texten med en stämpel från Slöjd-Detaljer, från stämpelsetet Landskap
Jag har använt svart bläck från VersaFine.
För att det skulle bli så rakt som möjligt, har jag använt ett stämplingsverktyg vid namn Precision Press från We R Memory Keepers (WRMK). Du kan givetvis även använda MISTI (som finns i tre olika storlekar (mini, mellan och mega).

Jag har stansat ut en topp med Tim Holtz/Sizzix Tree line-stansmall. Det är en käck tjock kantstansmall som låter dig få fina avslut på papperen :). I och med att kortbasen blev så stor som den blev, var jag tvungen att nyttja min stora Big Shot-maskin. Annars fick inte papperet plats.


Jag har därefter stansat ut formen för papperet med en rektangulär sömkantstansmall från CreaLies. Jag har därefter använt samma stansmall, tillsammans med en oval sömstansmall från CreaLies, för att göra en ram med en oval öppning.

Det är just här, de där dubbelsömstansmallarna är så bra att ha, i o m att även negativet får en sömkant - i det här fallet den ovala öppningen :). 
Jag har även stansat ut en dubbelvikt "flärp", som håller kortet på plats.

Jag har stansat ut 2 st svarta "mattor" till framstycket, av svart papper. Jag har limmat ihop dem nästan helt och hållet med varandra. Jag har lämnat en öppning kvar, så att flärpen kan sättas i och tas ur. Jag tycker mycket om den lilla limflaskan från Tombow.


Här ser du sömmarna bättre, på båda papperen :).


landskap

tree line

granar

crealies double stitch rectangle 
crealies double stitch oval

Precision Press - We R Memory Keepers

MISTI - ett jättebra stämplingsverktyg... finns i tre olika storlekar (och prisklasser)... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar