lördag 11 februari 2017

ROSA KOLLAGESTÄMPLING MED STÄMPLAR FRÅN CREALIES

Den rosa-röda färgkombinationen får ett större och större grepp om mig, när det kommer till kollagestämpling :).

Jag har gjort en kollagestämplad ram runt ett papper som är ca 9*15,5 cm. Jag har använt mig av olika mönsterstämplar från CreaLies.
Här är en bild på slutresultatet. Nedan får du några fler bit för bit-bilder.


Jag började med att spraya papperet med två nyanser rosa färg från Distress stain spray-linjen:
Victorian Velvet och Worn Lipstick.

Jag har också sprayat vatten över en schablon med smått rutmönster och sedan torkat upp det med en servett.
Tekniken kallas för ghosting.


Motiven är stämplade med svart och rött bläck:
svart = VersaFine 
rött = VersaFine - Crimson red och Archival ink - Vermillion eller Red Geranium


Bits & Pieces-stämplarna från CreaLies heter:

no 41 - prickar (...)
no 7 - streck-nät (....)
no 60 - sömmar (stitches 60)
no 61 - sömmar (stitches 61)
no 22 - cirkel-streck (stripes in circle)
no 9 - småprickigt (grunge dots)
no 5 - cirklar (circles all over)
no 11 - streck-rutmönster (...)
no 50 - hjärtan (hearts)


Jag ville få användning för fler mönsterstämplar på samma alster och då var ett alternativ att göra det via ett utstansat hjärta (Crealies - xxl heart no 30) ur krympplast :).

Jag stämplade några mönsterstämplar med stazon-dyna och krympte ned plasten med en embossingfön.
Tänk på att ha en träskärbräda eller liknande som underlag, för att inte förstöra bordsytan. 

Dessa stämplar använde jag mig av:
no 39 - cirkelsplattar 
no 26 - splattcirklar  
no 29 - spröt-cirklar 
no 30 - honungsnät-mönster

 

Jag ville ha lite mer textur, så jag klippte till en bit punchinella och rev loss några trådar, som jag snurrade runt under hjärtat. Jag limmade fast allt med en limpistol

Jag limmade även fast frostiga halvpärlor här och där.

 

En nyhet för 2017 hos CreaLies är att de säljer svenska ordstansmallar. Här har jag använt mig av ordet kram. Se så fräckt det blir när man stansar ut det ur mossgummi :). Måtten på de utstansade orden, står på respektive bild, nedanför detta foto :).



Just nu finns följande uttryck att köpa, från CreaLies:
God Jul, Gott Nytt År, Grattis till tillskottet, Grattis, Kram, Krya på dig, Med varmt deltagande, Tack och Till dig.

 

 

 

 


Jag har gjort kortet till ett specialvikt sådant. Vikningen heter upprätt z-vikt kort.


Jag har skurit till en spetsig överdel, med en söm-bårdstansmall från CreaLies - on the edge die 15. Jag har även gjort en flärp, med hjälp av en oval sömstansmall från CreaLies - ovals 23.

Här ser du kortet både framifrån och från sidan.

 

4 kommentarer:

  1. Sari, det är absolut underbart, fint och inspirerande. Från top till toe, om man kan säger så, passar allt perfekt i min smak. Jag måste provar det här med krympplasten idag. Tack för input!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack - vad kul att du gillar och vill prova :)...

      Radera
  2. Alltså du är magiskt grym o dessutom så förstår man mkt bra då du förklarar o visar på ett exceptionellt sätt. Du är min idol ����❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. åååh, vad kul det är att få en sån här kommentar :)...
      vad kul att du gillar det jag gör och hur jag gör det :)...

      Radera