tisdag 17 oktober 2017

STANSMASKINER, SIZZIX, CUTTLEBUG, SPELLBINDERS

Jag har provat många olika stansmaskiner i mina dar och jag tänkte med detta inlägg prata om mina erfarenheter med dem. Tänk dock på att det finns ännu fler märken på stansmaskiner som jag inte har provat :). (Crafter's Companion, Fiskars, Nellie Snellen (PressBoss A4 och A5), We R Memory Keepers... m fl) Och tänk även på att detta är mina, helt personliga, upplevelser av maskinerna :).
Längre ned i inlägget, hittar du filmer om olika stansmaskiner. 


Jag länkar till stansmaskiner m m hos Scrapbruket. Om du inte hittar någon av maskinerna där, kan du alltid mejla dem och fråga när de får hem en ny leverans :).


CUTTLEBUG V1
Det här var min första stansmaskin och den gjorde vad den skulle.
Den är hopfällbar och lätt att stuva undan.
Jag tyckte dock att sugpropparna inte höll fast apparaten mot underlaget så länge som jag skulle vilja. Man fick stänga igen luckorna och öppna dem igen, för att den skulle fästa mot underlaget, som helst skulle vara av glas eller något annat glatt... t ex metall.




BIG SHOT - SVART
När jag dock fick syn på Big Shot och insåg att den är lite bredare i mynningen, har lite längre plattor och även står stadigare på bordet, utan att sugpropps-funktionen ger efter, valde jag den och är totalnöjd med den!
Den är lätt att veva med och står stadigt på bordet :). Den är dock något tyngre än t ex Cuttlebug, vilket kan vara bra att tänka på, om man ska ta med den på scrapträff o s v. Jag har haft den i många år och den håller än :).



SPELLBINDERS - Grand Calibur
Jag köpte denna maskin, för att kunna stansa ut större (upp till 20 cm breda), tunna, stansmallar från Spellbinders.
Jag har väl aldrig gillat de tidiga stansmaskinerna från Spellbinders. Den första - skulle man föra en spak framåt och bakåt. Det såg oerhört jobbigt ut. Denna fick man veva som en tok, för att plattorna skulle gå igenom. Valsen känns onödigt liten, i jämförelse med t ex Big shot och Cuttlebug.
Dessutom är den enbart kompatibel med tunna stansmallar.

Därtill höll den sig inte stilla på bordet, utan gungade fram och tillbaka, fastän jag hade aktiverat sugproppen med den vita spaken.  


SIZZIX - VAGABOND - TIM HOLTZ

Timpan har också designat en maskin... i vintage-stil :). En elektrisk sådan. 
Jag har inte haft en själv, men jag har provat en, när jag jobbade på Scrap & Hobby, för en massa år sedan...
Den funkade bra... Den var stark. Och snygg. Och rolig. Och hopfällbar.
Men sen fick jag höra att motorn brann på några av maskinerna... Det blev många returer för scrapföretagen. Synd. För idén är ju bra.





Jag ville ha en större stansmaskin till de större stansmallarna från Spellbinders. Dessutom ville jag se om en ny maskin stansade ut intrikata stansmallar på ett enklare sätt.
Det visade sig dock att det inte blir lättare att stansa ut former med stansmallar som har massor av detaler. Det som gäller, är att man manglar fram och tillbaka, vänder och vrider på stansmallen och papperet :). Till slut funkar det! Och det är mycket lättare att lyckas, i en maskin, som man kan vrida och vända stansmallarna, åt alla möjliga håll :). 

Maskinen är stadig, men jag har problem med att få de stora plattorna att åka in under valsarna. Ett evigt fipplande... Jag trycker och trycker - med bröstpartiet och till slut går den igenom.
Och den stansar ut fint... :).
Det kan ju hända att jag har fått tag i ett måndagsexemplar... 


EBOSSER - elektrisk stansmaskin
En bra maskin, med bra styrka på motorn.
A4-stora plattorna är ett plus, eftersom det finns utrymme att vända och vrida på stansmallarna, så att det blir ett bra tryck över hela stansmallen.
Bara en knapptryckning och plattorna matar in sig själv. Det går dock inte att pausa eller backa, utan man måste låta plattorna gå igenom hela vägen. 
Om jag av misstag hade packat plattorna med för mycket material, finns det en automatisk backfunktion.
Detta var dock ingen garanti för att saker och ting aldrig fastnade, för det gjorde de. Men då var det bara till att ta en gummiklubba och dunka lite lätt på skärplattorna... 



BIG SHOT - VIT
Jag hade börjat köpa på mig fler och fler detaljerade stansmallar och ville se om det blev någon skillnad med ytterligare en ny maskin (den är exakt likadan som den svarta...).
Detta är en av mina favoritmaskiner, men jag fattar inte varför de skickar med en lång basplatta och korta skärplattor. Varför är inte även de långa? 



LITEN STANSMASKIN... t ex Sizzix Sidekick
En liten stansmaskin kan vara ett käckt komplement till mindre stansmallar. Det går fortare att jobba med korta plattor och en liten stansmaskin tar inte mycket plats på bordet. Dessutom är de rätt så billiga - vilket gör att både barn, nybörjare och avancerade papperspysslare kan känna ett villhöver-behov av den sådan :).
De flesta småmaskiner är dock kompatibla med enbart tunna stansmallar och smala embossingfoldrar.
Det man dock ska tänka på, är att man inte kan använda skärplattor m m från den lilla maskinen i de större apparaterna. Den vita sidekick-maskinen, har medvetet rosa plattor, för att man inte utav misstag ska använda dem med t ex en vanlig Big Shot.




BIG SHOT EXPRESS - elektrisk stansmaskin
Den funkar fint, förutom att motorn är mycket svagare än den i EBosser... :(.
Det känns som att "batterierna måste bytas ut", så fort stansmallen skall passera valsarna.
Jag gillar idén på att ha en elektrisk stansmaskin, men då måste den vara både stadig, smidig och stark.
Samma sak här. Jag fattar inte varför de skickar med en lång basplatta men korta skärplattor.
Dessutom är maskinen tyngre än den vanliga Big Shot-maskinen. 


Jag köpte en Cuttlebug (V3), bara för att underlätta för mig själv när jag ska iväg på scrapträffar eller för att åka iväg och hålla i kurser. Ibland behöver jag ha med mig flera stansmaskiner och då är det skönt att ha någon som inte väger lika mycket som Big Shot gör. 
Jag tycker dock inte om att det infällbara handtaget "viker sig" vid manglandet, vilket gör att jag inte kan stansa ut med lätthet. Jag måste tänka mig för, och det är inte riktigt "jag".
Det är därför jag alltid faller tillbaka på Big Shot, i o m att den är genomtänkt, stadig och stabil :). 


SIZZIX BIG SHOT FOLDAWAY (STARTER KIT)Nu har även Sizzix gjort en hopvikbar stansmaskin, som i det här fallet, påminner mycket om Cuttlebug. Jag har bara provtestat denna, så jag kan inte säga så mycket om den.
Men handtaget känns mycket stadigare än Cuttlebugs.
Men jag gillar inte att man måste trycka och trixa med plattformsbitarna så mycket...
Men den är snygg :).

 



SPELLBINDERS PLATINUM 
En stor och stadig stansmaskin som stansar ut jättebra! A4-stora plattor.
Jag är jättenöjd med den! Även i denna maskin, finns det gott om plats att vända och vrida på stansmallarna, för att öka chanserna till bra stansningar med intrikata stansmallar.
Men jag fattar inte varför de inkluderar små skärplattor och embossingfoldrar till en stor grundplatta.... 

SIZZIX BIG SHOT PRO
Sizzix har även en riktigt stor stansmaskin, som du kan använda 12"x12"-stora och tjocka stansmallar med. Den är kompatibel med det mesta marknaden har att erbjuda, men jag är osäker på om alla plattor ingår i grundpaketet. Kolla upp det, om du är ute efter en "Big Mama" :).
Fördelen med en riktigt stor stansmaskin, är väl att du kan stansa ut flera (lika tjocka) former på en gång.
Nackdelen är väl att det är en dyr maskin, som kräver extra dyra skärplattor m m samt en egen plats, i och med att man gärna inte flyttar på "big mama" när man väl fått hem den :).

En annan nackdel kan ju vara att det är svårt att få tag i de där riktigt stora stansmallarna, i o m att alla butiker inte tar in dem, i o m att efterfrågan inte är stor nog. I det läget får man nog beställa från Sizzix, och då får man räkna med höga portokostnader.


...

Om jag ska rekommendera någon/några, så faller mina röster på Big Shot - vanlig och Spellbinders Platinum :).


Därtill finns det en hel del tillbehör till maskinerna, som kan underlätta utstansandet med olika typer av stansmallar...
Se dock upp med att inte köpa fel storlek till de olika maskinerna, i o m att ett märke kan ha flera storlekar på sina maskiner!!!

SKÄRPLATTOR spricker till slut. De är förbrukningsvara. Det kan vara bra att ha några extra hemma.


  • Cutting plates - Sizzix - Big Shot - skärplattor - vanliga, smala och långa, breda och långa
  • Magnetplatta - håller de tunna stansmallarna på plats vid utstansningen. Ett måste, enligt mig... Jag önskar bara att de gjorde dem större till Big Shot +. 
  • Crease plate - ett alternativ för att stansa ut former med tjocka stansmallar som har både bigning och skärblad. 
  • Embossing mat - gummimatta som ger prägling i dina utstansade figurer. Tänk dock på att du tar bort en skärplatta när du rullar igenom stansmallen med gummimattorna (2 st till Big Shot).
  • Precision plate - en metallplatta med magnet - som underlättar utstansningen av intrikata stansmallar... Tänk dock på vilken sida du placerar stansmallens skärsida mot!!! 
  • Diffuser - delvis torrembossing - utifrån form på diffuser-plattorna.


Här är en svensk film, om Big Shot och olika plattor...



Här är även en engelsk film om hur man kan använda Big shot-maskinen och dess olika tillbehör.


Nellie Snellen demar hur deras PressBoss fungerar.



Och här är en gammal film om min första Cuttlebug:

2 kommentarer:

  1. Hej! Du verkar ha bra kolla på dessa maskiner så jag hoppas du kan hjälpa mig. Jag har idag en sidekick Sizzix och har nu hittat några fina tunna metallstanssar från wish som jag trodde skulle passa till min lilla maskin men jag får det inte att fungera.
    De stansar som jag redan har till min maskin är mkt tjockare vilket gör att när jag vill använda mina nya metallstansar så glappar det mellan valsarna då stansarna är så tunna. Finns det något man kan köpa för att komplettera med eller vad behöver jag för maskin till dessa tunna metalstansar? Tack på förhand!
    Förvirrad scrappare��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan...
      Sidekick skiljer sig nog lite från en vanlig big shot... Jag har inte en sidekick, men jag har en annan liten rackare här hemma.
      Jag tror inte att det finns någon färdig produkt som kompenserar mellanrummet, men jag skulle nog testa att lägga ett eller flera lager papper mellan plattorna. Börja med ett papper och känn dig för. Se upp med att mata in för mycket, så att det inte fastnar i valsarna.
      Lycka till.

      Radera